Lettertypes

Triggerpoint Therapie

Wat doet triggerpoint therapie?

Triggerpoint therapie is een therapie waarmee je kleine spierverkrampingen weg kunt halen. Door druk uit te oefenen op de triggerpoints binnen een spier, vindt er ontspanning plaats. De spiervezels ontspannen door het krijgen weer krijgen van zuurstof en voedingsstoffen.

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints zijn kleine, krampachtige gebieden binnen een spier die aanvoelen als verhardingen of knoopjes, ook wel bekend als ‘spierknoopjes‘. Ze ontstaan door microtrauma’s die weefselbeschadiging veroorzaken, resulterend in microverkrampingen door een gebrek aan zuurstof en bloedtoevoer.

Het uitoefenen van druk op triggerpoints kan in eerste instantie een pijnlijk gevoel veroorzaken, met mogelijke uitstraling door de spier. Onder andere factoren zoals onvoldoende beweging, stress of een onevenwichtige voedingsinname kunnen ook triggerpoints veroorzaken. Een spier bestaat uit bundeltjes spiervezels, en bij beschadiging of overbelasting kunnen deze vezels aan elkaar kleven. Hierdoor kunnen  afvalstoffen niet efficiënt kunnen worden afgevoerd. Het samentrekken van spiervezels leidt tot stijfheid in de spier, en elk triggerpoint heeft een specifiek uitstralingsgebied met betrekking tot de pijn.

De nadelige effecten van triggerpoints op het lichaam

• Triggerpoints kunnen zorgen voor stijve spieren;
  • Triggerpoints kunnen kramp veroorzaken;
  • Gewrichtsslijtage in diverse gewrichten;
  • Overgevoeligheid;
  • Ontstekingsverschijnselen;
  • Triggerpoints kunnen voor een flinke pijn zorgen;
  • Onaangename tintelingen;
  • Coördinatieproblemen;
  • Krachtvermindering.

Behandeling van triggerpoints

Triggerpoints worden behandeld middels een vorm van drukpunten en massagetherapie: Myofascial Triggerpoint Therapy. De therapie wordt aangevuld met adviezen, rekoefeningen en lichte krachtoefeningen om zo de spierkracht en uithoudingsvermogen van de spier weer op te bouwen.