Help uw weerstand een handje tijdens de coronacrisis

Nu wij allemaal met het beperken van gezondheidsrisico’s bezig zijn, is het belangrijk om te weten wat u kunt doen om uw weerstand op peil te houden. Hoewel de volgende suggesties geen garantie geven dat u het virus niet krijgt, zijn het eenvoudige manieren om zo goed mogelijk voor uzelf te zorgen.

Tip 1: slaap voldoende

Voldoende slaap zorgt ervoor dat uw lichaam de benodigde eiwitten aanmaakt en infecties en ontstekingen bestreden kunnen worden. Deze eiwitten, cytokines genaamd, worden aangemaakt en komen vrij tijdens uw slaap. Heeft u last van slaapproblemen? Probeer dit dan overdag te compenseren met maximaal twee dagelijkse dutjes van 30 minuten. Zo verzacht u de effecten van het slaapgebrek op uw weerstand en het dagelijkse functioneren, maar schopt u niet meteen uw normale slaappatroon in de war. Heeft u enkel moeite om in slaap te komen? Dan kunt u via YouTube zoeken op ‘binaurale beats’. Deze kunnen u helpen om het inslapen te vergemakkelijken.

Tip 2: eet minder suiker

Suiker is de voedselbron voor slechte bacteriën, deze gaan ten koste van de goede bacteriën. Bij een gezond persoon bestaan de darmen voor 85% uit goede bacteriën. Gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals zuurkool of wortels, brengen de groei van deze goede bacteriën juist op gang. Hierdoor zult u meer energie en vitaliteit ervaren.

Tip 3: verminder stress

Stress is een reactie van uw lichaam in tijd van nood om jezelf in veiligheid te brengen. Het maakt ons ook kwetsbaarder voor infecties en ziekten, zowel op het werk als daarbuiten. Er zijn verschillende vormen van mindfulness oefeningen, variërend van de langzaam bewegende houding van yoga en tai chi tot talloze ademhalingstechnieken.

Tip 4: beweeg meer

Regelmatig bewegen helpt om ziekteverwekkers te bestrijden. U activeert met beweging uw immuuncellen en zorgt dat ze actief worden in uw lichaam. Daarnaast zorgt beweging dat u meer energie krijgt en kan uw gemoedstoestand positief beïnvloeden.
Wilt u tips hoe u meer kunt bewegen? Bekijk dan ons artikel ‘Zo zorgt u dat u fit blijft’. Heeft u moeite om zelfstandig te werken aan uw weerstand, dan kunnen onze fysiotherapeuten u helpen. Neem contact op met onze praktijk. Wij zijn telefonisch en per mail gewoon goed bereikbaar.